شهلا ناظری؛ دکتر داود امینی؛ دکتر فرزاد سلحشور
چکیده
تغییر زبان، یک موضوع مهم در حوزه زبانشناختی-اجتماعی، از زمانهای گذشته در تحقیقات مرتبط با جوامع دو زبانه و چند زبانه مورد توجه قرار گرفته است. این پدیده جالب برای اولین بار توسط هوگن (1956) مطرح شد و بعدها گروسجان (1982) این پدیده را تغییر زبان نام گذاری و تعریف نمود. علیرغم اینکه تغییر زبان در موقعیتهای دوزبانه و چند زبانه اجنتاب ناپذیر ...
بیشتر
تغییر زبان، یک موضوع مهم در حوزه زبانشناختی-اجتماعی، از زمانهای گذشته در تحقیقات مرتبط با جوامع دو زبانه و چند زبانه مورد توجه قرار گرفته است. این پدیده جالب برای اولین بار توسط هوگن (1956) مطرح شد و بعدها گروسجان (1982) این پدیده را تغییر زبان نام گذاری و تعریف نمود. علیرغم اینکه تغییر زبان در موقعیتهای دوزبانه و چند زبانه اجنتاب ناپذیر است، اما نقش و تعیین کننده های انگیزشی آن در کلاسهای زبان بعضی اوقات نادیده گرفته می شود. هدف مقاله پیش رو تحقیق درباره عوامل انگیزشی تغییر زبان در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی است. در این تحقیق 400 شرکت کننده شامل 374 نفر زبان آموز، 26 نفر مدرس مشارکت داشته اند. داده ها از طریق پرسشنامه، چک لیست نظارت، و سوالات مصاحبه ای، که همگی بر مبنای چارچوبهای هایمز (1986)، پاپلک (1980)، مایرز-اسکاتن (1989)، بلوم و گمپرز (1972)، گمپرز (1982) طراحی شده اند، جمع آوری شده و توسط نرم افزار SPSS ورژن 20 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها حاکی از آنست که کمک به شنونده برای فهمیدن بهتر، شفاف سازی، و بررسیدرک مخاطب از مهمترین عوامل انگیزشی استفاده از تغییر زبان در کلاس است.
چکیده
این تحقیق به بررسی نشانگر های فراکلامی تعاملی در پایان نامه های علوم انسانی و علوم فنی می پردازد.بدین منظور 30 پایان نامه ی علوم انسانی و علوم فنی در 6 رشته به طور تصادفی از کتابخانه ی 5 دانشگاه انتخاب شدند.5 پایان نامه در هر رشته در بازه ی زمانی 6 سال انتخاب شدند.این تحقیق فقط به بررسی بخش های مباحثه و نتیجه گیری این پایان نامه ها پرداخت.به ...
بیشتر
این تحقیق به بررسی نشانگر های فراکلامی تعاملی در پایان نامه های علوم انسانی و علوم فنی می پردازد.بدین منظور 30 پایان نامه ی علوم انسانی و علوم فنی در 6 رشته به طور تصادفی از کتابخانه ی 5 دانشگاه انتخاب شدند.5 پایان نامه در هر رشته در بازه ی زمانی 6 سال انتخاب شدند.این تحقیق فقط به بررسی بخش های مباحثه و نتیجه گیری این پایان نامه ها پرداخت.به منظور بررسی نشانگرهای فراکلامی تعاملی مدل هایلند مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که درصد کلی نشانگرهای فراکلامی تعاملی در پایان نامه های علوم انسانی بیشتر از علوم فنی میباشد. در بین عناصر تحلیل شده در هر دو رشته، کلام محتاطانه(Hedge) بیشترین فراوانی را داشت، در حالیکه اشاره به خود(Self-mention) در علوم انسانی و نشانگر نگرش(Attitude marker) در علوم فنی کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادند.نتایج این تحقیق حاکی از این مطلب است که آگاهی از نشانگرهای فراکلامی تعاملی میتواند کمک بسزایی به نگارش متون دانشگاهی بکند به این خاطر که این نشانگر ها به نویسنده کمک میکنند تا با خواننده تعامل برقرار کند و متن قابل فهم تر و منسجم تری ارایه دهد.نتایج این تحقیق کاربردهای آموزشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارایه میدهد.